Warm welkom - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van aletengerwin Otten - WaarBenJij.nu Warm welkom - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van aletengerwin Otten - WaarBenJij.nu

Warm welkom

Door: Alet

Blijf op de hoogte en volg aletengerwin

23 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Gisteren zijn we aangekomen bij de familie in Christchurch waar ons een warm welkom wachtte.
Warm, in de eerste plaats, door de mensen zelf. Na enkele seconden voelden we ons hier al thuis. en warm in de tweede plaats omdat het een serieus warme dag was.

We logeren bij Graham en Alice en hun kinderen en 's avonds kwamen Jan en Hetty ook om samen van een heerlijke BBQ maaltijd te genieten. We hebben een erg gezellige tijd samen gehad.
Later 's avonds zijn we in Christchurch naar het Chinese lichtjesfestival geweest, een hele drukte was betreft mensen en het was het ook zeker waard om daar te zijn.

Vanmiddag hebben we rondgereden in het centrum van Christchurch. Overal is nog duidelijk zichtbaar hoeveel schade de aardbeving van 3 jaar geleden heeft aangericht. We zagen bijvoorbeeld een huis waarvan de voordeur nu een halve meter in de grond zit en huizen met verschillende dakhoogten. Verder heel veel verzakkingen en scheuren in de muren. Hele wijken zijn onbewoonbaar, het lijkt echt een spookstad in die gebieden. Na al het prachtige wat we hebben gezien en hoe vaak we ook al gesproken hebben over de geweldige natuur, de machtige schepping werden we ook nu stilgezet maar op heel andere wijze. Desondanks is het goed dat we dit ook gezien hebben, we hebben nu een heel klein beetje gezien hoe groot de impact is geweest destijds maar ook nu nog.
Hoeveel mensen hun huis zijn kwijtgeraakt, hoeveel mensen familieleden moeten missen. Zoveel mensen zijn getraumatiseerd, ik kan er gewoon niet bij met mijn verstand. En moest het even kwijt, ook op dit vrolijke blog. Dit is ook de wereld waarin wij leven.
Gisteren was het precies 3 jaar geleden en we zagen enkele herdenkingen en wisten toen nog niet wat er gaande was, uit respect zijn we toen verder gegaan omdat we het gevoel hadden iets te verstoren, nu zijn we dankbaar dat we vandaag met uitleg van Graham en Alice hier iets van hebben mogen zien.

Vandaag en morgen zijn we nog hier en dan vertrekken we op dinsdagochtend terug naar huis.

Nu hebben we nog een kleine quiz bedacht voor onze trouwe volgers.
We hebben jullie (bijna) dagelijks op de hoogte gebracht waar we zijn geweest en via welke route, nu is aan jullie de vraag hoeveel kilometer hebben we afgelegd?
Voor diegene die het dichtst bij zit nemen we een klein aandenken aan onze reis mee. Dus doe maar een goede gok...
Je mag reageren via dit blog, maar dan kan iedereen meelezen, je mag het ook naar onze persoonlijke mailadressen mailen.
We houden jullie op de hoogte...

• 23 Februari 2014 - 09:19

Janny:

Wat een verhaal zeg. Dat je zo in een andere wereld verzeild raakt. Wat een ellende waar je dan zo maar in terecht komt, ik snap heel goed dat dat veel inpact geeft. Wat fijn dat jullie zo warm onthaald zijn. Doe ze aan die kant maar de hartelijke groeten van ons en tot horens (ziens)

het thuisfront

• 23 Februari 2014 - 13:35

Be:

Hoi, leuke uitdaging over het te raden aantal kilometers dat jullie afgelegd hebben, de vraag is alleen wat bedoelen jullie precies, het aantal km. met de Camper of totaal.

Met de camper schat ik 6212 km.
    met vliegtuig ferry ed komt daar denk ik nog 39500 km bij.

Gr. Paps

• 23 Februari 2014 - 22:41

Gert En Betsy:

Hallo,
    Ik kan me voorstellen dat je van wat jullie gezien en gevoeld hebben er even helemaal stil van bent! Hoe machtig is dan de natuur...........Heel mooi,maar ook heel verwoestend! Geweldig de warme ontvangst...........geniet er maar lekker van. Tja..en dan zijn jullie alweer bezig met de laatste dagen. Hoe snel zijn die zes weken gegaan.......weken die voor jullie voor altijd in jullie herinneringen blijven!
    Mocht ik niks meer van jullie via deze blog,dan wens ik jullie een fijne terugreis en zullen we jullie gewoon weer aan de loege zien!

Tot snel!! xxx Gert en Betsy
    Rick en Tessa